Schacktaktiker

I titten på klassiska brädspel tar vi nu en utökad och fördjupad titt på just schack, detta gamla klassiska spel som har spelats av så många generationer i tusentals år. Vissa spelar på känsla och intuition, andra försöker lära sig de bästa motdragen på varje givet drag, på ett synnerligen speciellt, nästan maskinellt sätt. Några av historiens bästa schackspelare har varit från Ryssland. På senare år har maskiner, smarta datorer, lyckats utmana mänskliga schackspelare. Datorn är vass på schack, men sämre på abstrakt tänkande eller på att veta vad den håller på med.

Tidigare diskuterade vi att vinna ett parti schack genom schack matt men det finns ett annat sätt. Ett är att få motståndaren att ge upp. Det brukar man av tradition göra genom att låta kungen tippas. Det går även att vinna med en så kallad matt.

Matt är när kungen inte är schackad men inte har någonstans att ta vägen och ingen annan pjäs, om det finns någon kvar vill säga, kan flytta på sig heller. En matt är ett ganska ovanligt sätt att vinna ett parti schack på, men tämligen elegant och ett sätt att avsluta en match med finess.

Ett parti kan även sluta oavgjort, med så kallad remi, när två spelare bestämmer sig för att dela på segern, eller snarare att ingen var stark nog för att vinna.

Bönder är de sämsta pjäserna men de har samtidigt en väldigt stor potential. En bonde tar ett steg framåt, förutom vid utgångspositionen där den kan ta två steg framåt. För att slå ut en annan pjäs behöver bonden röra sig snett framåt och åt sidan. Att använda en bonde för att slå ut en bättre pjäs är att betrakta som en framgång och bönderna kan man med fördel offra. Att bli av med en bonde är helt okej om man dessförinnan kan slå ut en annan pjäs.